Bremsesystemer: Fælgbremse eller skivebremse ?

Hmnnnn - det er et vanskeligt spørgsmål at besvare enkelt. 

Når vi skal være helt ærlige, så er der ikke et entydigt svar. Der er for og imod på begge løsninger. Der hersker ingen tvivl om, at producenternes markedsføring af skivebremsere de seneste 2-3 år påvirker mange kunders valg. Producenterne har også derved skabt et nyt marked - især til glæde for dem selv, for nu skal man altså både have ny ramme, nye gearsystemer og nye hjul. Py-ha 😮.

For de fleste kunder er det ingen sag at skifte bremseklodser eller kabler på de traditionelle fælgbremsere, men når det kommer til skivebremseklodser melder der sig visse udfordringer. Det kan også betyde, at de hydrauliske bremsesystem skal re-bleedes (det hydrauliske tryk, der skal dannes, for at man kan bremse). Det er der ikke ret mange kunder, der selv kan gøre. Det kræver specialværktøj - og også flere penge op ad lommen - eller besøg hos cykelmekanikeren. Skivebremseklodserne kan også blive slidt hurtigere end man forventer og det er heller ikke uden problemer.

Når det er sagt, så er skivebremsere generelt en meget sikker og effektiv løsning at anvende - særligt i dårligt/vådt vejr, hvor de bremser bedre end fælgbremsere (især på carbonhjul). Husk dog at holde et vågent øje med bremsebelægningen på bremseklodserne. Bremseskiverne kan blive ødelagt hvis belægningen er slidt væk. Nye skiver er ikke helt billige.

Al udvikling er en naturlig del af den verden vi lever i, så vi kan nok ikke komme det til livs - og det skal vi nok heller ikke, men vi bør huske på, at vi faktisk har bremset rigtigt fint med fælgbremsere i mange årtier, så der er nok ikke nogen rigtig grund til at gå i panik, hvis man ejer en cykel med fælgbremsere - eller overvejer at anskaffe sig en med fælgbremsere. Mange synes stadig at en cykel med fælgbremsere er mere ren i linierne / smukkere end én med skiver - og andre mener så noget andet. Sådan er det.

Èt er dog helt sikkert: Vi behøver ikke længere spørge om hvad cyklen med skiveebremsere vejer, for den vejer nemt 5-600 gram mere end den med fælgbremsere. Det er en vægtforskel mange igennem årene har været villig til at betale tusindvis af kroner for at reducere med let og liret udstyr som lettere hjul, carbon-styr, carbonsadel osv., men den snak bør fra nu af forstumme.